چگونه با طراحی دکوراسیون فضای اداری، هویت برند خود را تقویت کنیم؟

محیط کار شما بیشتر از یک فضای فیزیکی برام انجام وظایف روزمره‌تان می باشد. قدرتمندترین ابزار برندسازی در دنیای رقابتی امروزه به دفتر کاری شما تبدیل شده است و زمانی که فکر می کنید همه چیز در محیط کار شما عالی است، ممکن است از نظر مشتریان و مخاطبان که نگاهی بسیار دقیق و موشکافانه دارند اینگونه نباشد.

طراحی داخلی هوشمندانه قابلیت حک کردن برند شما در ذهن مخاطب را دارد و می تواند یک تجربه به یاد ماندنی بسازد. در این مقاله به چگونگی تمرکز بر طراحی دکوراسیون اداری برای تقویت برند و تبدیل کردن آن به یک مزیت رقابتی می پردازیم.

نمونه ای از طراحی دکوراسیون فضای اداری مدرن
نمونه ای از طراحی دکوراسیون فضای اداری مدرن

برندینگ چیست و چرا در فضای اداری اهمیت دارد؟

ممکن است برایتان سوال باشد که برندینگ در واقع چیست؟ برندینگ فرآیندی است با هدف ایجاد تصویر ذهنی قوی و مشخص از شرکت شما در ذهن مخاطب. مفهوم برندینگ علاوه بر مفهوم لوگو و رنگ های سازمانی، در برگیرنده تمام جنبه های بصری، عاطفی و فیزیکی کسب و کار شما می باشد.

نمونه ای از تناسب محیط اداری با برند کارفرما
نمونه ای از تناسب محیط اداری با برند کارفرما

دفتر کاری شما از مهم‌ترین عناصر غیرکلامی برای برندینگ در فضای فیزیکی بوده به طوری که معماری دفتر کار تجسمی از ارزش‌ها، فرهنگ و هویت برند شما می باشد. محیط فیزیکی به صورت ناخودآگاه شخصیت برند شما را به مراجعه کنندگان انتقال می دهد.

اهمیت طراحی داخلی اداری در افزایش بهره‌وری 

طراحی داخلی اداری علاوه بر تاثیر گذاری روی مشتریان، روی مهم‌ترین سرمایه هر سازمان یعنی کارکنان نیز اثربخشی مستقیم دارد. بازدهی در یک دفتر کاری که به آسایش محیطی و آرامش ذهنی اهمیت می دهد، بیشتر خواهد بود.

بهبود کارایی و تمرکز

یک محیط کار منظم و مرتب مستلزم داشتن طراحی داخلی اصولی بوده که به کارمندان کمک می کند تا بدون اختلال در تمرکز و حواس پرتی به ابزارهای کاری دسترسی داشته باشند.

نمونه از طراحی داخلی اداری علاوه بر تاثیر گذاری روی مشتریان، باعث افزایش بهره وری کارکنان نیز می شود. 
نمونه از طراحی داخلی اداری علاوه بر تاثیر گذاری روی مشتریان، باعث افزایش بهره وری کارکنان نیز می شود. 

سلامت و رفاه

سلامت فیزیکی و روانی کارکنان تاثیرات مستقیم از طراحی محیط کار می پذیرند. آسایش بیشتر کارکنان در گروه امکاناتی مانند نورپردازی مناسب، مبلمان ارگونومیک، نور طبیعی . گیاهان می باشد. در محیط کاری‌ای که سلامت کارکنان در اولویت شرکت باشد باعث افزایش رضایت شغلی و تعهد سازمانی می شود.

نمونه از طراحی دفتر کار با امکاناتی مانند نورپردازی مناسب، مبلمان ارگونومیک، نور طبیعی ، گیاهان که تاثیر مستقیم در  سلامت فیزیکی و روانی کارکنان دارد.
نمونه از طراحی دفتر کار با امکاناتی مانند نورپردازی مناسب، مبلمان ارگونومیک، نور طبیعی ، گیاهان که تاثیر مستقیم در  سلامت فیزیکی و روانی کارکنان دارد.

برند کارفرمایی

فاکتور مهم انتخاب محل کار برای برخی نیروهای متخصص و حرفه‌ای، دکوراسیون داخلی محیط کار می باشد. ایجاد فضاهای خلاقانه و سرگرم کننده مانند کاری که شرکت گوگل کرده است، تصویری پویا و نوآورانه از کارفرما ایجاد کرده و موجب جذب استعدادهای برتر می شود.

نمونه از طراحی شرکت که با ایجاد فضای خلاقانه سبب جذب نیروهای با استعداد می شود.
نمونه از طراحی شرکت که با ایجاد فضای خلاقانه سبب جذب نیروهای با استعداد می شود.

مزایای طراحی داخلی فضای اداری و دفتر کار شما چیست؟

دفتر شما به عنوان ویترین کاری عمل می کند به طوری که اگر تصویر مناسبی از فضا و محیط کاری برای مراجعه کننده یا مشتری ایجاد نکند، میزان اعتماد به شما کاهش می یابد. تصویر ذهنی اولیه مشتریان در تصمیم گیری نهایی آنها تاثیر زیادی دارد بنابراین مشتریان به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه شما را از روی محیط کاری‌تان قضاوت می کنند.

نمونه ای از طراحی داخلی دفتر کار که ویترین کاری شما محسوب می شود.
نمونه ای از طراحی داخلی دفتر کار که ویترین کاری شما محسوب می شود.
نمونه ای از طراحی داخلی دفتر کار که ویترین کاری شما محسوب می شود.
نمونه ای از طراحی داخلی دفتر کار که ویترین کاری شما محسوب می شود.

تمایز شرکت و فضای اداری با طراحی داخلی 

یک طراحی داخلی منحصر به فرد در بازاری که بیشتر کسب و کارها به یکدیگر شباهت دارند، موجب تمایز و ماندگاری شما در ذهن مخاطب می شود. هدف طراحی داخلی باید انتقال ناخودآگاه پیام برند به ذهن مخاطب باشد.

تبدیل ارزش‌ برند به متریال فیزیکی 

با درک عمیق از ارزش‌های برند شما می توان طراحی موثری داشت. ارزش‌های برند شما مانند نوآوری، پایداری، دقت یا صمیمیت باید به تصمیماتی ملموس در طراحی داخلی از چیدمان گرفته تا متریال استفاده شده، تبدیل شود. به عنوان مثال:

  • در صورتی که برندتان بر پایداری تاکید دارد، استفاده از متریال های پایدار، طبیعی و بومی توصیه می شود.
  • اگر برند شما القا کننده‌ی مدرنیته و فناوری است، استفاده از متریال‌های مدرن مانند فلز، شیشه و یا ام‌دی‌اف مدرن، پیام برندتان را تقویت می‌کند.
  • برای برند رسمی و معتبر استفاده از چوب طبیعی، چرم و خطوط صاف حس قدرت و اعتبار را منتقل خواهد کرد.
نمونه ای از طراحی دفتر کار با استفاده از چوب و چرم
نمونه ای از طراحی دفتر کار با استفاده از چوب و چرم
نمونه ای از دفتر کار مدرن
نمونه ای از دفتر کار مدرن

استفاده از رنگ ها متناسب با هویت برند و سازمانی 

از موثرترین ابزار انتقال پیام های روان شناختی و فرهنگی، رنگ ها می باشند. انتخاب رنگ برای استفاده در محیط کاری شما باید با پالت رنگی برندتان هماهنگ باشد تا تصویر منسجم و قابل درک در ذهن مخاطبان ایجاد کند.

  • هماهنگی بصری: استفاده از رنگ‌هایی که در لوگوی شرکت به کار رفته در اجزای داخلی، از جمله مبلمان، دیوارها یا کفپوش‌ها الزامی می باشد.
  • اثرگذاری عاطفی: رنگ ها باعث برانگیخته شدن احساسات مختلفی می شوند، به عنوان مثال رنگ آبی حس اعتماد و ثبات را القا می‌کند، در حالی که رنگ‌های گرم و پرانرژی مانند قرمز و نارنجی منتقل کننده‌ی حس خلاقیت و انرژی هستند.
نمونه ای از طراحی دفتر اداری با رنگ کرم که منتقل کننده‌ی حس خلاقیت و انرژی است.
نمونه ای از طراحی دفتر اداری با رنگ کرم که منتقل کننده‌ی حس خلاقیت و انرژی است.

خلق فضای نمادین و استفاده از لوگوی برند 

یک دفتر کاری با طراحی مناسب باید فرصت داستان سرایی برند را فراهم کند.

  • استفاده از لوگو: لوگوی نمایان کننده‌ی هویت بصری برند شما بوده و تنها یک نشان گرافیکی نیست. برای تقویت تصویر برند در ذهن مخاطب باید از لوگو در بخش‌های مختلف فضا مانند ورودی، دیوار اصلی یا حتی روی مبلمان و وسایل تزئینی استفاده شود.
نمونه ای از استفاده از لوگو شرکت در فضای ورودی
نمونه ای از استفاده از لوگو شرکت در فضای ورودی
  • فضاهای نمادین: برای قدرتمند کردن هویت برند باید فضاهای خاص و نمادین در دفتر کار مانند فضایی که ارزش‌های اصلی شرکت را نمایش می‌دهند، ایجاد شود.
نمونه ای از طراحی دفتر کار لوکس و رسمی برای برند های لوکس
نمونه ای از طراحی دفتر کار لوکس و رسمی برای برند های لوکس

ایجاد اتمسفر لوکس و اعتماد برانگیز 

ایجاد فضای لوکس و رسمی برای برندهایی که تاکید بر اعتماد و حرفه‌ای بودن دارند، حیاتی می‌باشد.

  • ترکیب عناصر: با رعایت اصول صحیح برای انتخاب مبلمان، اکسسوری، نورپردازی و مصالح قوی مانند سنگ یا ابزارهای چوبی، ساخت این اتمسفر امکان پذیر می شود.
  • نظم بصری: نظم بصری و استفاده از فرم ها و اشکال هندسی منظم برای بوجود آوردن حس رسمی و حرفه‌ای توصیه می شود. همچنین برای ایجاد جلوه لوکس در دفتر کار، استفاده از مبلمان با دیزاین مناسب و لوازم دکوراتیو مناسب هستند.
نمونه ای از دفتر کار لوکس با رعایت اصول صحیح برای انتخاب مبلمان، اکسسوری، نورپردازی و مصالح
نمونه ای از دفتر کار لوکس با رعایت اصول صحیح برای انتخاب مبلمان، اکسسوری، نورپردازی و مصالح
نمونه ای از طراحی فضای کار اداری
نمونه ای از طراحی فضای کار اداری

نورپردازی هوشمند و تاثیرگذار

به کمک نورپردازی می توانید تحولی در حس و حال یک فضا ایجاد کنید.

  • اثرگذاری بر مخاطب: نور مناسب بر رفتار و تصمیمات مخاطب و همچنین زیبایی محیط تاثیر فراوانی دارد.
  • تلفیق نورها: به غیر از استفاده از نور خنثی، باید از نورهای تاکیدی و تزئینی نیز در طراحی اداری استفاده شود. برای ایجاد فضای آرامش بخش نور گرم و ملایم و برای جلب توجه به نقاط خاص نورهای روشن بسیار موثرند.
  • نوآوری و پویایی: برای نشان دادن تعهد برند به نوآوری و پایداری می توانید از نورپردازی هوشمند و سیستم‌های خودکار مانند سیستم‌های روشنایی LED استفاده کنید.
نمونه ای از استفاده نور خنثی و تاکیدی در دفتر کار
نمونه ای از استفاده نور خنثی و تاکیدی در دفتر کار
نمونه ای از استفاده از نور خنثی، با نورهای تاکیدی و تزئینی در طراحی اداری
نمونه ای از استفاده از نور خنثی، با نورهای تاکیدی و تزئینی در طراحی اداری که نور خنثی باعث ایجاد فضای آرامش بخش و نور تاکیدی برای جلب توجه به نقاط خاص می باشد.

عناصر کلیدی برای طراحی مؤثر دفتر کار برندمحور

زمانی که عملکرد، زیبایی و هویت برند به شکلی هوشمندانه در کنار یکدیگر قرار گیرند، دفتری کارآمد و بیانگر شخصیت برند طراحی شود.

تفکیک فضای تیم از فضای مشتریان

با ایجاد فضاهای متمایز برای کارکنان شرکت و مشتریان، فرصت مناسبی است برای تقویت تجربه هر دو گروه.

  • فضاهای عمومی (مشتریان): مناطقی مثل پذیرش، لابی و اتاق‌های جلسه که با عنوان مناطق مشتری مدار از آنها یاد می شود، باید با استفاده از لوگو و رنگ‌های سازمانی بتوانند حرفه‌ای بودن برند شما را به نمایش بگذارند و یک تاثیر اولیه قوی ایجاد کنند.
نمونه ای از استفاده لوگو در لابی ، طراحی لابی بر اساس رنگ های به کار رفته در لوگو
نمونه ای از استفاده لوگو در لابی ، طراحی لابی بر اساس رنگ های به کار رفته در لوگو
  • فضاهای خصوصی (کارکنان): فضاهای مخصوص کارکنان باید منعکس کننده فرهنگ و ارزش‌های شرکت باشند، راحتی و رفاه کارکنان را در بخش هایی مانند اتاق‌های استراحت، آشپزخانه یا فضاهای دنج در اولویت قرار دهند.
نمونه ای از آشپزخانه مخصوص کارکنان
نمونه ای از آشپزخانه مخصوص کارکنان
  • زون‌بندی: در یک طراحی استاندارد باید فضاهای خصوصی و عمومی تفکیک شده باشند تا از لحاظ بصری و آکوستیکی تفکیک مناسبی ایجاد کنند.
نمونه ای از طراحی فضای خصوصی و عمومی اداری
نمونه ای از طراحی فضای خصوصی و عمومی اداری

چگونه فناوری و نوآوری را در طراحی اداری ادغام کنیم؟

برای افزایش بهره‌وری باید فناوری و نوآوری با یکدیگر ادغام شده، همچنین موجب انعکاس تعهد برند شما به پیشرو بودن و نوآوری می شود.

  • دفتر هوشمند: سیستم‌های هوشمند اداری مانند کنترل خودکار نورپردازی و دما، مو جب افزایش کارای شده و با ارزش‌هایی مانند پایداری هماهنگ می باشد.
نمونه ای از استفاده سیستم هوشمند کنترل دما
نمونه ای از استفاده سیستم هوشمند کنترل دما
  • ابزارهای همکاری: با تجهیز اتاق‌های جلسه به سیستم‌های پیشرفته ویدئو کنفرانس می توانید باعث تقویت رویکرد پیشرفته برند شوید.
نمونه ای از بکارگیری سیستم‌ پیشرفته ویدئو کنفرانس در اتاق جلسه
نمونه ای از بکارگیری سیستم‌ پیشرفته ویدئو کنفرانس در اتاق جلسه
  • مبلمان ارگونومیک: استفاده از مبلمان ارگونومیک شامل میزهای قابل تنظیم موجب بهبود سلامت کارکنان و نشان دهنده‌ی اهمیت برند به تیم خود می باشد.
نمونه ای از میز قابل تنظیم و صندلی ارگونومیک
نمونه ای از میز قابل تنظیم و صندلی ارگونومیک در محیط اداری موجب بهبود سلامت کارکنان و نشان دهنده‌ی اهمیت برند خود می باشد.

ایجاد محیط کاری پویا و منعطف

طراحی داخلی اداری برای رشد شرکت یا تغییر سبک های باید انعطاف پذیر باشد زیرا فضاهای کاری منعطف باعث تقویت نوآوری می شوند.

  • انعطاف‌پذیری چیدمان: به کمک لوازم و تجهیزات قابل جابجایی مانند پارتیشن‌ها و مبلمان مدولار، می توانید یک فضای کاری انعطاف پذیر داشته باشید تا متناسب با نیازهای شما فضای کار تغییر کند.
نمونه ای از استفاده از پارتیشن در طراحی فضای اداری
نمونه ای از استفاده از پارتیشن در طراحی برای ایجاد فضای کاری انعطاف پذیر متناسب با نیازهای شما
  • فضاهای متنوع: اتاق های بازی یا فضاهای استراحت برای همکاری، کار متمرکز و آسایش طراحی شده‌اند موجب تقویت شدن فرهنگ شرکت می شوند.
نمونه ای از طراحی اتاق بازی در فضای کار برای تقویت روحیه همکاری
نمونه ای از طراحی اتاق بازی در فضای کار برای تقویت روحیه همکاری
  • حمایت از فرهنگ سازمانی: گوگل از جمله شرکت هایی است که نوآوری و همکار را ارزش دانسته و از چیدمان‌های باز و میزهای مشترک استفاده می‌کنند.

چگونه از انسجام طراحی داخلی و برندمان مطمئن شویم؟ 

اگر برند شما دارای همخوانی با طراحی داخلی نباشد، تصویر برند شما در ذهن مخاطبان از هم پاشیده و طراحی داخلی برخلاف هدف اصلی که تقویت برند است، موجب تخریب برند شما می شود.

  • استراتژی یکپارچه: در طراحی داخلی باید مطمئن شوید که عناصر طراحی شامل رنگ‌ها، تایپوگرافی و متریال‌ها با تمامی ابزار برندینگ شامل تبلیغات، وب‌سایت و کارت‌های ویزیت هماهنگی کامل داشته باشد.
  • کمک گرفتن از متخصصان: دیزاین یک پروژه اداری با هدف برندسازی، کار ساده‌ای نیست و بسیار تخصصی بوده. برای نحوه طراحی فضاهای اداری و فضاهای مشتریان، مشاوران برندینگ نکاتی را به شما می گویند که موجب انسجام محیط کاری شما می شود.متخصصان و مشاوران آرکاب کمک شایانی در زمینه تقویت برند از طریق بازسازی و دکوراسیون اداری به شما خواهند کرد.
  • آزمون نهایی: برای اطمینان از اینکه با حذف تمامی لوگوهای برند، فردی غریبه وارد محیط شود آیا به راحتی برند شما را تشخیص خواهد داد؟ اگر بله، یعنی طراحی داخلی شما در بخش برندینگ فوق‌العاده عمل کرده است.
نمونه ای از طراحی داخلی فضای اداری بصورت یکپارچه
نمونه ای از طراحی داخلی فضای اداری بصورت یکپارچه

دفتر کار یا ویترین برند؟

دفتر کاری تنها مکان فیزیکی نیست بلکه نشان دهنده‌ی قدرت و هویت برند شما می باشد. فضای کاری اولین نقطه‌ای است که مخاطب با شخصیت برند شما که شامل مبلمان، رنگ و چیدمان است تماس برقرار می کند.

طراحی داخلی یک هزینه نیست بلکه یک سرمایه گذاری استراتژیک بوده که باعث خلق محیطی منسجم و الهام بخش می شود و هویت برند شما را به بهترین شکل نمایش می دهد و باعث افزایش وفاداری مشتریان و تعهد کارکنان شما می شود. با برداشتن قدم اول همین امروز، دفتر کار خود را به صحنه‌ای برای نمایش برند قدرتمند خود تبدیل کنید.

نمونه ای از طراحی داخلی دفتر کار
نمونه ای از طراحی داخلی دفتر کار ، دفتر کار مناسب باعث افزایش وفاداری مشتریان و تعهد کارکنان شما می شود.

سوالات متداول

چرا طراحی داخلی اداری بر روی برندینگ تاثیر دارد؟

اولین چیزی که هر مراجعه کننده‌ای می بیند مبلمان و طراحی داخلی می باشد. برای انتقال پیام حرفه‌ای بودن، اعتماد و نوآوری، یک طراحی منسجم و هماهنگ، برند شما را در ذهن مخاطب ماندگار می کند.

مهم‌ترین اصول طراحی داخلی اداری برای تقویت برند چیست؟

مهم‌ترین اصول شامل چیدمان مناسب فضا، استفاده از مبلمان ارگونومیک، نورپردازی بهینه، رنگ‌بندی متناسب با هویت برند و توجه به جزئیات برای ایجاد یک اتمسفر لوکس یا خلاقانه می‌باشد.

چگونه می‌توان از انسجام طراحی با هویت برند اطمینان حاصل کرد؟

برای اطمینان از انسجام باید سبک مبلمان، رنگ‌ها، متریال و چیدمان را متناسب با شخصیت برند انتخاب کنید. بهترین راهکار این است که در مراحل اولیه پروژه، با یک متخصص طراحی داخلی و مشاور برندینگ همکاری کنید.

نمونه ای از طراحی دفتر کار 
نمونه ای از طراحی دفتر کار 
نمونه ای از طراحی اتاق جلسه
نمونه ای از طراحی اتاق جلسه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید